Bli Medlem Støtt oss Materiell
Agder

LUBs fylkeslag i Agder tilbyr sorgstøtte og fellesskap (se aktiviteter nedenfor). LUB har også flere kontaktpersoner beredt til å støtte nye familier som mister barn i vårt område. Ta kontakt på post@lub.no / 22 54 52 00 for å opprette kontakt.

Leder: Torbjørn Aamodt
E-post: lub.agder@gmail.com
Kto.nr: 5081.08.48496
Grasrotandelsmottaker - Org. nr. 911 889 463
Facebookgruppe Landsforeningen uventet barnedød Agder fylkeslag

Vipps nr. 64735 Facebook logoGrasrotandelen logo

05. nov: Kransebindingskurs/ Allehelgensdag kl 13:00 (informasjon kommer)

05. nov: Hjertefred. Allehelgensarrangement fiskebrygga Kristiansand kl 18:00

10. des: Julesamling på Lie. Kl 13:00

04. feb: Årsmøte og familielunsj. Dyreparken hotellet. KL 12:00/ 13:00

Følg med på http://www.facebook.com/lubagder og https://lub.no/fylkeslag/agder/ for oppdatreringer

​Familiehelg på Strand Hotell

Etter fjorårets vellykkede arrangement på Strand Hotell valgte vi også i år å kombinere familiehelg med lystenningsarrangement den 15. oktober.

Hele 14 familier var påmeldte til arrangementet. Vi sjekket inn på flotte familierom lørdag ettermiddag. Her ventet en liten overraskelse til barna (for de som har vært med på disse arrangementene tidligere er gaveposen et av høydepunktene for helga :). Etter felles middag ble Hakkebakkeskogen vist på storskjerm med tilhørende popkorn – en stor suksess!!

Kvelden benyttet store og små til lek og gode samtaler.

Søndag formiddag var vi så heldige å få besøk av Kristane M. Hansson som holdt foredrag om posttraumatisk vekst og presenterte bokprosjektet «å endres gjennom smerte». Parallelt med foredraget ble det arrangert formingsaktivitet for barna; her fikk de utfolde seg kreativt ved å lage lyslykter.

Resten av dagen ble for mange tilbragt utendørs. Noen lekte på stranden, noen gikk tur, noen badet, noen fyret bål og noen valgte å nyte søndagen innendørs med utsikt over fjorden. Vi avsluttet helgen med middagbuffet, gavelotteri og lystenning.

Wave of light

15. oktober er den internasjonale minnedagen for barn som døde i svangerskapet eller i livets begynnelse. Bølgen av lys som går kloden rundt i alle tidssoner kl. 19.00 inkluderte også et hjerte av lys fra stranden på Fevik. Et stort varmt hjerte til minne om våre kjære små!

En flott, minnerik helg med fine folk, gode samtaler, lek, moro og alvor.

Sorg og glede hånd i hånd akkurat slik samlinger med LUB-familien er :)

LUB Agder hadde planlagt en guttetur også i 2017. Vi er noen som liker vann, padling, bål, mat og den gode samtalen. Dette tenkte vi skulle la seg kombinere på et eller annet vis. Kjetil Wiig er erfaren padler med alt utstyr man trenger – og kan trenge – på en slik tur. Selv er jeg relativt nybegynner, men har fullstendig forelsket meg i denne måten å oppleve vannet på. Det er noe eget med det og bare gli bortover og se ting fra sjøsiden.

Lørdag 26.8. var bestemt som dato og værmeldingen var rimelig bra. Når det nærmet seg viste det ser at det kun var meg og Kjetil som fremdeles hadde anledning. Vi kunne avlyst turen. Bilen var pakket, Kajakken på taket, pølsene i sekken, klær, sitteunderlag, Jervenduken og barnevakt ordnet. Da gjennomfører vi!!!

Vi dro ut fra Grefstadvika i Grimstad tidlig ettermiddag og padlet ca 2 timer mot Grimstad og ytterskjærs tilbake igjen. Vi gikk gjennom trange kanaler og åpne strekninger. Vi sjekket krabbetegner som må ha vært ulovlig utplassert, men stjal ingenting. Vannet var deilig, men vi valgte å holde oss oppi kajakkene og ikke snurre rundt i dag.

Vi gikk i land på Valløyene og spente opp duken – for det hadde selvfølgelig begynt å lekke litt ovenfra. Fikk fyr i bålet og varmet mat. Det er noe eget med gutter og bål, tror jeg. Det er gøy å fyre opp og en egen tilfredsstillelse å brenne tørrkvister og tornekratt. Det var skjeldent stille i været. Ikke så mange dager i året at røyken omtrent stiger rett opp på de ytterste skjæra i den delen av landet….

Vi padlet tilbake i skumringen, men trengte aldri å ta på hodelykta. Sjøen lå nesten helt flat og vi fikk til og med en solnedgang i vest med oss tilbake. Magisk!

Etterpå stiller jeg meg 2 spørsmål. Hvorfor ble ikke flere med og hvorfor gjør jeg ikke dette oftere? Jeg har ikke noen tilfredsstillende svar på noen av spørsmålene, men det siste kan jeg jo gjøre noe med selv. Det første – tja – det må den enkelte gjøre noe med neste gang «gutta drar på tur».

​-Øystein-

Lørdag 17. juni var det klart for LUB Agders årlige sommersamling. Også i år var Camilla og Kjetil vertskap.

Rundt 30 store og små møtte opp klokka 14.00 i nydelig sommervær hos Camilla og Kjetil og familie for å delta på sommersamlingen. For tredje året på rad deltok noen LUB-ere i Grimstad

Maraton i forkant. Vi er alle imponert over innsatsen selv om det nok ikke var så mange av dem som løp 4, 2 mil.

GØY MED DYR

Den svære hagen innbød til gode samtaler for de voksne og gøyal lek for de små. Hunden Mira, de fire kaninene og de fire kattene (vi så bare én!) skapte også mye glede hos de minste. Her er også en svær trampoline, en lekehytte, balanseline og mange fine trær og gjemme seg bak. For ikke å snakke om en langstrakt gressplen å slange seg på.

Da vi senere fikk høre at vertinne Camilla er utdannet landskapsarkitekt hørtes det veldig logisk ut. For et sted og for en hage!

IS OG KAKER

Øystein var grill-mester med full kontroll og bød etter hvert på nydelig grillmat. Her var også rikelige mengder hjemmelaget potetsalat, grønn salat og andre fristelser. Mens maten ble spist fløt samtalen lett rundt bordet. Barna løp til og fra for å be om flere pølser. Hennig Olsen sponset oss med veldig mye is så alle barna fikk to hver og de foreldrene som ville fikk også hver sin. Flere medlemmer hadde bakt supergode kaker. Her var både oreokake, ostekake og kokoskake.

JAKTET PÅ SKJELL

Noen av de minste gjestene avsluttet dagen med et bad i idylliske og langgrunne Grefstadvika. Den mest populære aktiviteten var å lete etter skjell. Barna som badet så ikke ut til å bry seg om at vannet ikke holdt Syden-varme. Det ble også laget en flott festning med kanaler i sanden. Arkitekt og sjefsentreprenør her var selvsagt Camilla og Kjetils sønn Anders. Ikke vanskelig å se hvem han slekter på!

TAKKER SPONSORER

Tusen takk for en helt super ettermiddag! Vi koste oss alle sammen.

Som vanlig ble vi sponset av flere snille bedrifter.

Vi takker i tilfeldig rekkefølge: Coop Obs Stoa for pølser og brus, Hennig Olsen for iskrem, Coop Mega Søgne for salat, slakter Frivold på Lund og Rema 1000 i Søgne for grillmat + frivillige som stilte med salater og deilige kaker.

Vi gleder oss allerede til neste år!

Den 7 mai inviterte LUB Agder store og små til familiedag i Kristiansand Dyrepark.
En solfylt dag og et vellykket arrangement. Dagen ble disponert etter egent ønske med felles lunsj og medbrakt kake i Kardemomme by.
Takk til Kristiansand Dyrepark som nok en gang sponset med fribilletter.

Også i år inviterte LUB Agder til kransebindingskurs på Allehelgenssøndag.
Tusen takk til kursholder Åse som viste oss hvordan vi lager og dekorer en krans, barna ble i tillegg vist hvordan de på enkel flott måte kan pynte et gravlys. Dette har blitt et arrangement som våre medlemmer setter pris på og som vi håper på å gjenta til neste år.

Våre medlemmer Katrine og Adrian opplevde alle foreldres mareritt. En morgen i vår våknet de opp og fant sønnen Elias livløs i sengen. Hør deres sterke historie i intervju sendt på Hallo P3 7. november 2016. Hva gjør man når livet snus på hodet og hvordan kommer man seg videre som enkeltmenneske og familie?

Familiehelg med 15. oktober-markering
15. oktober er den internasjonale minnedagen for barn som døde i svangerskapet eller i livets begynnelse. Bølgen av lys som går kloden rundt i alle tidssoner kl. 19.00 inkluderte også lysene fra Strand Hotel på Fevik i Grimstad. Der hadde LUB Agder lystenning i forbindelse med sin årlige familiehelg.

Da 15. oktober i 2016 havnet på en lørdag benyttet LUB Agder seg av muligheten til å kombinere arrangementet med familiehelg. På den måten fikk vi en god ramme rundt 15. oktober markeringen. 11 familier var tilstede denne helgen. Lørdagen startet med en forblåst tur til Hasseltangen friluftsområde. Dette er et flott stykke verneverdig natur, men naturen var vel sterk denne dagen så vi søkte tilflukt i skogkanten hjemme hos en av LUB-familiene. Der fikk vi tent opp bål, og grillet det vi ønsket av mat.
Selve arrangementet og overnattingen hadde vi på ærverdige Strand Hotell Fevik. Vi sjekket inn på gode familierom hvor barna fikk en overraskelse av hotellet, og LUB hadde ordnet en velkomstgave på rommene. Vi samlet alle rundt middagsbordet, hvor god mat kunne inntas med nydelig utsikt utover fjorden på Fevik.

Tenn et lys
Når klokken nærmet seg 19.00 samlet vi oss alle i peisestua på hotellet. Siden arrangementet rundt Tenn et lys og 15. oktober-markeringen er åpent for alle fikk vi også besøk av ytterligere flere medlemmer, deres familie, samt noen ”ukjente” som hadde lest om LUBs arrangement i lokal media.  Styreleder i Landsforeningen Uventet Barnedød, Øystein Lie, innledet markeringen med å fortelle opprinnelsen til 15. oktober, viktigheten av markeringen og LUB sitt sorgstøttearbeid. En journalist fra Agderposten var tilstede for å dekke arrangementet.
Klokken 19.00 samlet vi oss på stranden, hvor håndholdte fakler ble tent og båret videre ut på stranden hvor de ble plassert i sanden, formet som et stort, varmt hjerte. Et hjerte av lys! Til arrangementet dukket det også opp flere besøkende som ønsket å markere minnedagen. ”Jeg leste om markeringen på nettavisen nå nettopp, tok på meg klær og løp ned”, sa den ene av de fremmøtte. Hun, og flere andre, ble med oss i LUB Agder for en kopp kaffe og god prat i peisestua i etterkant. Dette ble dermed en meget vellykket, sterk og vakker markering, hvor også flere utenfor LUB var blant de omkring 60 store og små som fikk minnet sine kjære.

Sosialt samvær
Familiehelgen fortsatte etter lystenningen, og mens mennene så til at barna fikk kveldsstellet og lagt seg, tok damene en tur i hotellets utendørs boblebad; hvilket ryktes at var en fin opplevelse! Resten av kvelden tilbrakte vi i et fellesrom hvor den gode samtalen fikk fortsette utover kveldstimene. Et av medlemmene satte gode ord på det i løpet av kvelden: ”Det er godt å være sammen med dere, for da får jeg sagt det som jeg ellers ikke tør å si andre steder”.
Søndagen brukte vi god tid rundt frokostbufféen, og samlet oss deretter på ny i peisestuen. Der hadde vi en utlodning med et bugnende bord av premier. Medlemmene selv hadde med seg premier i tillegg til enkelte sponsinger. Det var mange barn og voksne som kunne dra fra loddtrekningen godt fornøyde med” investeringen”.

Tusen takk for en flott og stemningsfull familiehelg alle sammen!

Mediedekning
I tiden før, under og etter 15. oktober-markeringen fikk LUB Agder god dekning i de lokale mediene på Sørlandet. Medlemmene våre var i Kristiansands Avis, Grimstad Adressetidende og Agderposten. Sistnevnte avis var også tilstede under markeringen vår, og skrev et flott stykke om det dagen etter.
Særdeles positivt er det at det dukker opp mennesker under lystenningen som ellers ikke ville kjent til hverken LUB eller Tenn et lys, men som kom på grunn av mediedekningen.

Tusen hjertelig takk til våre flotte medlemmer som stilte opp for intervjuer og leserinnlegg!!

Artiklene kan du lese i lenkene nedenfor:

Mintes de døde barna - Agderposten 15.10.2016

Tenner lys for Barna de mistet - Kristaiansands Avis 13.10.2016

Kjempet for å få sørge over Nora Sofie - Agderposten 15.10.2016

Tenner lys for de små - Grimstad Adressetidene 15.10.2016

Vi minnes våre barn med lys - Agderposten Sideblikk 12.10.2016

I dag tenner vi en bølge av lys for Barna vi mistet - Dagblabdet 15.10.2015

Primus motor for turen, Øystein, har lenge hatt en drøm om å padle Søgneelva fra Sogndalen kommune og helt til den munner

i havet i Søgne kommune (begge i Vest-Agder).

Turen gikk fra Stokkeland til Landbruksskolen – vi burde nok vært fornøyd med å klare å komme halvveis, og i etterkant er nok konklusjonen at vi burde gitt oss mens leken var god, og stoppet omtrent der hvor elva snirkler seg under E39.

Elva har sett idyllisk ut når jeg har kjørt forbi tidligere og siste årene vært på listen over ting jeg har hatt lyst til å gjøre. Derfor var det naturlig å velge denne elva til årets tur, sier Øystein. Elva bukter seg i mange svinger nedover dalen. Det gjør at når man runder en sving – så aner man ikke om det man møter er grunner, trær over elva, rasteplassmuligheter eller rett og slett bare en nydelig stille elv som drar kajakkene nedover av seg selv. I og med at ingen hadde vært her før fikk vi litt følelsen av å være med i en Brødrene Dahl episode og at det hele var en liten oppdagelsestur i nærområdet vårt!

Med på turen var «padlemester» Kjetil, «sjefsstyrer» Steffen, «skogsrydder»

Torbjørn og «ekspedisjonsleder» Øystein. Turen var egentlig tenkt som en guttetur, men grunnet noe frafall og litt manglende påmelding snek «hønene» Ragnete og Silje med på turen. Gutta likte nok bare dette – selv om det ikke ble sakt høyt ;)

Elva tilfredsstilte! Det var akkurat så krevende – kanskje nesten litt lettere enn fryktet. Man måtte ut av kajakken og dra den over steiner, måtte bøye bort kvister og dukke litt av og til, men stort sett kunne man sitte slapt og styre nedover fordi det var litt fart i elva. Det var nydelige plasser å gå i land å tenne bål. Vi tenkte alltid at «det kommer sikkert en fin en til» - så vi drøyde litt for lenge. Fant en nydelig bålplass – dog litt kronglete å komme i land. Pølser, brus, toast og sjokolade på kulturbeitet til en lokal bonde i sola – nydelig!!!

Etter å ha padlet i nærmere 4 timer og vært på tur i nærmere 6 timer var målet nådd. Litt sliten, litt stive i skuldrene, men en stor erfaring rikere: at man aldri trenger å reise langt for å oppleve noe nytt og spennende. Turen ble en 0 kostnadstur og det er også noe å ta med seg. Det er kanskje ikke alltid man må gjøre så mye spesielt for at det skal bli spesielt!

Selv sitter jeg igjen med at dette var kanskje begynnelsen på noe. Det er definitivt noe jeg skal gjøre igjen og hvorfor da ikke gjøre det med mennesker som betyr så mye for meg? Om det i fremtiden er egnet som guttetur, jentetur, voksentur eller familietur tenker jeg bare handler om hvor man padler, hvor lenge man padler og hva man gjør underveis. Dette gjør vi gjerne igjen! Kanskje må det bli en tur i Aust-Agder neste gang… ?!

Takk for en nydelig tur! Ekspedisjonsleder Øystein

Det er blitt en tradisjon for lokallaget i Agder med en sommersamling i idylliske, sørlandske omgivelser. I år igjen gikk turen til Grefstadvika i Grimstad kommune, og hjemmet til medlemmene Camilla og Kjetil.

En ekstra vri på årets sommersamling var LUB Aktiv-prosjektet, hvor deltakerne fullførte Grimstad Maraton i forkant av samlingen.

Dette er et av arrangementene det alltid er stor oppslutning rundt, og i år var intet unntak. I overkant av 50 store og små var samlet i sommersola, og ble møtt av et smilende vertskap. Sammen med flere av de oppmøtte sørget de for nok mat og drikke til alle som møtte opp. Og kanskje var det noen som hadde et ekstra behov

for mat og avslapping nettopp denne dagen.

En flott gjeng med LUB Agder-medlemmer hadde nemlig fullført Grimstad Maraton med stor suksess denne dagen, og kom rett fra løp til sommersamling. Da passet det godt å komme til dekket bord, god mat og drikke, og muligheten til et avkjølende bad i sjøen. Du kan lese mer om LUB Aktiv her.

Det er alltid god å se hvor lett praten går på disse samlingene. Det er mange som

er samlet, og praten sitter løst mellom alle. Kanskje er det den felles bakgrunnen alle deler som gjør at samtalene flyter. Det er også gøy å se barna finne hverandre og at leken går godt. -Og så passer det også godt at vertskapet har en stor, flott hage der barna kan få ut all den energi de måtte ønske å få ut. Med sjøen bare en liten rusletur unna, var det også mange som fikk tatt seg et bad denne juni-ettermiddagen.

Vi er også heldige med å ha en del sponsorer til sommersamlingene våre. I år fikk vi spons fra Rema 1000 Grimstad, Kiwi Nedenes, Bunnpris i Søgne og is fra Hennig Olsen is i Kristiansand. Sistnevnte sørget for en mengde is til barna. -Ja, faktisk så mange at også de voksne kunne ta seg en is i sommervarmen.

Takk til alle de fremmøtte som gjorde dagen til en veldig fin en. Og ikke minst takk til vertskapet som år etter år åpner hjem og hage for LUB Agders sommersamling.