En ny studie viser at norske foreldre ikke vet nok om hva som skaper risiko ved samsoving.
Pasient - og brukerombudet i ditt fylke kan bistå deg med å gjøre en vurdering av din sak og gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre. De kan blant annet:
All hjelp er gratis
Se: helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet
Norsk Pasientforening gir støtte og hjelp til pasienter som opplever problemer i alle deler av helsevesenet. Dette er noe av det de kan hjelpe deg med:
All hjelp er gratis.
Se også: Hvordan kan du klage på feilbehandling eller søke om erstatning? (Legelisten.no)
Det er Statsforvalteren (som tidligere het Fylkesmannen) som tar imot og vurderer klager på feilbehandling av helsetjenesten. Du må sende en skriftlig klage til Statsforvalteren i ditt fylke, se Statsforvalteren.no.
Hvordan sender jeg en klage til statsforvalteren i tilsynssaker?
Statsforvalteren foretrekker å ta i mot klager som brevpost. Dersom klagen inneholder taushetsbelagt eller sensitiv informasjon må klagen sendes med vanlig brev. De kan også motta klager per telefon, men anbefaler sterkt å sende inn en skriftlig klage. Se også: Hvordan klage på helse og omsorgstjenester (statsforvalteren.no)
De mest alvorlige sakene sender statsforvalteren til Statens helsetilsyn for vurdering av reaksjon. En reaksjon etter helsepersonelloven kan for eksempel være en advarsel, tap av rett til å forskrive visse legemidler eller tap av autorisasjon (offentlig godkjenning) som helsepersonell. Hensikten med slike reaksjoner er ivareta pasientsikkerheten og tilliten til helse- og omsorgstjenesten. Andre pasienter skal ikke oppleve den samme svikten som du opplevde.
Rett til å be fylkesmannen om å vurdere om det er begått feil i forbindelse med behandlingen av deg/barnet ditt, fremgår av pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 og § 7-4a.
Dersom utfallet blir at barnet/du har fått uforsvarlig behandling, gir ikke dette rett på erstatning.
Virksomheter i spesialisthelsetjenesten skal straks varsle om alvorlige hendelser til Statens helsetilsyn (spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 a). Undersøkelsesenheten, som behandler varslene, er en avdeling i Statens helsetilsyn.
Dersom det åpenbart er svikt som førte til barnets dødsfall, skal altså sykehuset selv melde hendelsen til Statens helsetilsyn. Imidlertid vet vi at dette ikke alltid skjer. Ta gjerne kontakt med sykehuset eller Statens helsetilsyn for å sjekke om din sak er blitt meldt inn.
Norsk Pasientskadeerstatning er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. De behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten. Saksbehandlingen er gratis.
For å få erstatning må følgende krav oppfylles:
1. Pasientskaden må skyldes svikt i behandlingen
Skaden/dødsfallet må skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. I tillegg må skaden skyldes behandlingssvikt. Dersom skaden skyldes sykdommen barnet ble behandlet for, har du ikke krav på erstatning.
I tilfeller der det oppstår en skade uten at det skyldes svikt i behandlingen, har du normalt ikke krav på erstatning.
I noen helt spesielle tilfeller kan man få erstatning selv om det ikke har skjedd en svikt. Dette gjelder dersom skaden er spesielt stor eller uventet.
2. Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap
Pasientskaden må som hovedregel ha ført til et økonomisk tap. Formålet med erstatningen er å dekke ekstra utgifter som skyldes pasientskaden. Dette kan for eksempel være utgifter til gravferd, legebehandling, medisiner, transport og lignende. Du kan også få erstatning for inntektstap.
3. Pasientskaden må ikke være for gammel
Du kan søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden.
Advokatvakten er et tilbud du finner mange steder i landet. Her kan du møte opp og få inntil 30 minutters gratis konsultasjon av medlemmer av Advokatforeningen.
www.advokatenhjelperdeg.no/advokatvakten/
På Advokatguiden.no kan du søke opp advokater med aktuell kompetanse i ditt nærområde.
Krav på gratis advokathjelp: Dersom Helsetilsynet har konkludert med at det har skjedd en feil/grov uaktsomhet, har du krav på gratis advokathjelp.
Det kan da være lurt å velge en advokat med erfaring på området. Advokaten kan for eksempel hjelpe med å fremme krav om pasientskadeerstatning til NPE.
Du kan også stevne personen som begikk uaktsomheten.
Se også:
Hvordan få hjelp med sterkt sinne og hat etter barnedødsfall?
Når sinne og hat skygger for sorgen - reportasje om to mødre som gikk til sak mot helsevesenet etter at barna deres døde
Publisert desember 2016 / Sist redigert februar 2021
Copyright © 2014 by LUB - by IrisInfo